Menyembelih KematianSaudaraku…! berapa lamakah Anda hidup di dunia?

Tentunya tidak akan tahu yang pasti kapan seseorang akan menemui kematiannya. Yang jelas kehidupan manusia di dunia ini paling hanya sebatas 60-70 tahun saja.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أعمار أمتي ما بين الستين إلى السبعين وأقلهم من يجوز ذلك

“Dari Abu Harairah r.a. berkata: Berkata Rasulullaah SAW: Umur umatku antara enampuluh hingga tujuhpuluh tahun saja, dan sedikit saja di antara mereka yang mencapai (usia) tua itu”

Saudaraku…! mari kita bandingkan dengan kehidupan akhirat. Berapa lama kita hidup di akhirat? Maka kita akan menjawab: “Hidup selamanya…” Mengapa? Itu janji ALLAH dalam Al-Qur’an. Dan tahukah Anda bahwa pada hari kiamat kematian itu akan di sembelih. Artinya, pada hari itu sudah tidak ada lagi kematian dan akan hidup selamanya. Mari kita perhatikan bersama hadits di bawah ini.

وفي صحيح مسلم عَنْ أَبِى سَعِيدٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – « يُجَاءُ بِالْمَوْتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَأَنَّهُ كَبْشٌ أَمْلَحُ فَيُوقَفُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ – وَاتَّفَقَا فِى بَاقِى الْحَدِيثِ – فَيُقَالُ يَا أَهْلَ الْجَنَّةِ هَلْ تَعْرِفُونَ هَذَا فَيَشْرَئِبُّونَ وَيَنْظُرُونَ وَيَقُولُونَ نَعَمْ هَذَا الْمَوْتُ – قَالَ – وَيُقَالُ يَا أَهْلَ النَّارِ هَلْ تَعْرِفُونَ هَذَا قَالَ فَيَشْرَئِبُّونَ وَيَنْظُرُونَ وَيَقُولُونَ نَعَمْ هَذَا الْمَوْتُ – قَالَ – فَيُؤْمَرُ بِهِ فَيُذْبَحُ – قَالَ – ثُمَّ يُقَالُ يَا أَهْلَ الْجَنَّةِ خُلُودٌ فَلاَ مَوْتَ وَيَا أَهْلَ النَّارِ خُلُودٌ فَلاَ مَوْتَ ». قَالَ ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – (وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِىَ الأَمْرُ وَهُمْ فِى غَفْلَةٍ وَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ) وَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى الدُّنْيَا.”

Dalam shahih Muslim, dari Abi Said berkata: bersabda Rasulullah SAW:

Pada hari kiamat kematian itu akan didatangkan menyerupai kambing yang berwarna keputihan dan diberhentikan di antara syurga dan neraka. Kemudian diserukan, “Wahai ahli surga, apakah kalian tahu, apa ini?” Lalu mereka menoleh untuk melihat ke arah sang penyeru, kemudian mereka menjawab : “Ya, itu adalah kematian!” Kemudian diserukan lagi : “Wahai ahli neraka, apakah kalian tahu, apa ini?” Lalu mereka menoleh untuk melihat ke arah sang penyeru dan menjawab : “Ya, itu adalah kematian!” Kemudian diperintahkan agar kematian (kambing) itu disembelih. Kemudian diserukan lagi: “Wahai ahli surga, keabadian, maka tidak akan ada lagi kematian! Wahai ahli neraka, keabadian, maka tidak akan ada lagi kematian!” Kemudian Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam membacakan ayat : “Dan berilah mereka peringatan tentang hari penyesalan, yaitu ketika segala perkara telah diputus dan mereka dalam kelalaian dan mereka tidak pula beriman. Kemudian beliau menunjuk dunia dengan tangan beliau.”

Dalam riwayat lain disebutkan, apabila ahli syurga sudah berada di dalam syurga dan ahli neraka sudah berada di dalam neraka, didatangkan kematian dan diberhentikan di antara syurga dan neraka. Kemudian diserukan kepada mereka, “Wahai Ahli syurga” mereka menjawab: “Kami penuhi panggilan MU wahai Rabb”. Kemudian dikatakan kepada mereka, “Apakah kalian tahu apa ini?” mereka menjawab “Ya Rabb, ini adalah kematian”. Kemudian disembelih kematian itu seperti menyembelih kambing. Dan dikatakan kepada mereka “wahai ahli syurga, keabadian, tidak ada lagi kematian”. Maka bertambahlah kebahagiaan bagi ahli syurga. Diserukan juga kepada ahli neraka, “Wahai Ahli neraka” mereka menjawab: “Kami penuhi panggilan MU wahai Rabb”. Kemudian dikatakan kepada mereka, “Apakah kalian tahu apa ini?” mereka menjawab “Ya Rabb, ini adalah kematian”. Kemudian disembelih kematian itu seperti menyembelih kambing. Dan dikatakan kepada mereka “wahai ahli neraka, keabadian, tidak ada lagi kematian”. Maka bertambahlah kesedihan bagi ahli neraka.

Saudaraku…. dari hadits tersebut, apakah kita layak berjuang di dunia yang fana ini untuk mendapatkan kehidupan yang abadi di akhirat?

Ingat…. Kematian itu akan disembelih ketika setiap orang memasuki tempatnya di akhirat. Ditempat yang manakah Anda akan menyaksikan penyembelihan kematian di akhirat nanti…?

Inilah saatnya bagi Anda untuk memilih dan segera menyiapkan tempat Anda kelak saat menyaksikan penyembelihan kematian di akhirat.

Wallaahu a’lam…

Baca juga: BBM For Facebook – Hati-Hati….!!!

Filed under: AqidahKisahRenunganTarbiyah

Like this post? Subscribe to my RSS feed and get loads more!